ASSALAMUALAIKUM ..........

Isnin, 12 Januari 2015

SEMOGA CITA-CITAKU JADI KENYATAAN

Dalam kepala ni selalu duk berangan-angan agar cita-cita aku yang satu ni tercapai,hope sebelum umur 40 tahun.Tapi mampukah angan-angan ni jadi kenyataan?Kalau ikutkan keadaan kewangan sekarang ni sukar jugak nak realisasikan.Maklumlah segala apa bisnes yang kita nak buat semua memerlukan modal.Itu masalah terbesar aku.DUIT.

Dengan bisnes kecik yang sedia ada sekarang ni pun belum boleh nak kata stabil lagi.Memang duit ada masuk dari sumber tu,tapi selalu kami guna untuk beli keperluan isi rumah dan jugak untuk rolling beli keperluan kedai.Tu pun boleh dikatakan banyak lagi aset yang perlu di tambah dan dibaikpulih.Dengan kekangan ekonomi sekarang boleh dikatakan nilai duit cam cukup-cukup makan.Nak buat simpanan khusus untuk perkara lain agar sukar.Barang sana sini mahal oiii...

Kalau ikutkan cam buat bekam ni pun kami takde buat pinjaman dari mana-mana bank.Just guna duit gaji suami yang sedia ada tu la.Beli barang-barang sikit demi sedikit.Bermula dengan hanya menggunakan 2 kotak set alat bekam jer.Pastu bila dah makin dapat sambutan kami rolling la duit yang masuk hasil bekam tu buat beli peralatan lain.

Alhamdulillah syukur dengan apa yang ada kini.Walaupun tak nampak perfect cam orang lain punya bisnes.Walupun dalam tempoh tu ada suara-suara sumbang kumbang betina datang mengkritik itu ini(padahal baru jer kenal).Kadang luluh jugak hati bila ada yang tau mengkritik dan membandingkan bisnes kami ngan bisnes orang lain yang jelas lebih berduit dan berduit.Siap kutuk dan ajar suh buat tempat nampak grand cam orang tu punya.Kalu ikutkan siapa tak mau nampak kedai kami tu grand,hebat,eklusif.Tapi idea saje tanpa modal tak berjalan beb.Cakap senang arr.Kalau nak bagi idea tu bagi la sekali ngan duit.Ada faham.Aku kalu ada duit tak payah tunggu buah idea dari kau,dalam kepala aku ni sendiri penuh dah ngan idea.SARAT!

Cuma tu lah risiko dalam berbisnes,ada pasang surutnya.Time surut la yang tak bestnya hiii...Tapi strategi kena banyak untuk kekalkan bisnes.Kalau tak tahan cabaran memang sekerat jalan ler jawabnya.
Hope aku mampu meneruskan apa yang telah di usahakan.Cam sekarang,angan-angan nak lebih hebatkan lagi bisnes kecik kami.Aku nak tebarkan luas-luas.Cuma masalah sekarang modal.Aku macam terbantut nak bermula tanpa uwang.

Untuk buat pinjaman rasanya takkan?Aku pernah baca beberapa artikel dari orang-orang bisnes yang berjaya.Kebanyakkan dari mereka tidak menggalakkan membuat pinjaman untuk buat bisnes.Yes aku setuju,lagipun pinjam je kan,so maknanya engko kena bayar balik.Kalau time pinjam best je dapat duit,dah tu kalau time bisnes tak jadi,duit tak masyuk mana mau cari duit bayar itu pinjaman.Aku tak nak tanggung risiko.Aku bukannya ada harta kot-kot nak buat cagaran.

So kalu gini keadaan nya aku rasa pergerakkan nak realisasikan apa yang aku cita-citakan very slow.Takpe, aku akan cuba gak.Cuba je dengan apa yang dah sedia ada.Nanti ada duit pulangan yang masuk sikit-sikit tu aku nak upgrade slow-slow.Kena sabar la wahai hati,jangan gelojoh.Insya Allah kalau ada rezeki untuk aku,maka cita-citaku bukan sekadar angan-angan.




Tiada ulasan:

Catat Ulasan