ASSALAMUALAIKUM ..........

Khamis, 19 Disember 2013

KELUARGA KECILKU

        ha...haaa....welcome semua.....Hope berada dalam keadaan berceria-ceria la belake.Urmmmmm...cepatnye masa berlalu kan,rasa kejap sesangat.Dalam duk sibuk menguruskan keluarga,mnguruskan badan..hehh..heehhh,mencari duit tup...tupp...dah nak habeh setahun.Dalam sedar dah 3 orang anak haku,alhamdulillah rezeki.Jadinya family kecik kami ni dah ada 5 ahli.Bole tahan meriahnyer....Sampai tak menang tangan nak handle.
          Apepun aku bahagiaaaa sangat ngan diaorang ni!Nilah dunia aku,syurga aku untuk dunia dan akhirat jua,Insha Allah.Jom kenali kami,zaasssss....


         kenalkan ni la ketua kami....En Ali hamad(kat sebelah 2 awek dia).My best frenz merangkap sebagai somi yang sah.Thanks memilih saye jadi isteri awak walaupun saye bukannyer cantik mana pun.Semoga awak terus menjaga saya dan anak-ank kita tanpa jemu.Letihkan layan kami....?Dah la makan banyak...hi...hi...i love u darling.


 

            encem tak...?ni anak bujang aku yang sulung.Dalam famili kitaorang panggil abe am.Nama penuh Muhammad Afi Amsyar.Masuk tahun 2014 umur jadi 8tahun.Dalam umah dia la suspek aku yang utama(nakal orangnye).Bab usik-usik adik dia la orangnye.Punyer cita-cita besar,badan keding jerkk.Nak tau ape cita-cita dia?....nak jadi angkasawan,katanya cam Dato Dr Sheikh  Muzhapar Shukor.Ermmm...besar cita2 tuh.Biasala budak-budak,cita2 berubah ikut situasi...alaaa cam kiter dulu-dulu pun gitu jugak kan.Kejap nak jadi artis,kejap doktor,askar,bomba,jurutera n etc.       
            Macam abe am ni aku tanya gak apa syoknye sampai nak jdi angkasawan?jawapan dia...nak ke bulan.Aku cakap balik,ma ok je janji sebelum ke bulan bereskan kerja kat bumi ni dulu.hu...hu...huuu.....
           tapi apa yang aku perati dia cam pomen plak.Suka baiki mainan yang rosak malah bole plak mereka cipta mainan yang rosak jadi sesuatu yang lain.Kadang aku terkejut tengok hasilnya.Memanggg adakala benda yang dah ok pun dia relaikan jugak,alih2 jadi cam nasi kerabu...he..heee...Tapi bab pelajaran aku risau sangat,macam liat nak baca@buat latihan sekalipun.Kerja dia main,tengok kartun,habis karton main balik....@pun cari pasal ngan si angah....maka bermula drama air mata,haruuuu......



         yang tersengeh kat pic atas ni adalah anak gadis aku satu2nya kat dunia ni.Nama udak ni Numa Safiya,dalam family dipanggil angah.Umur nak masuk 3 tahun dah.Banyak ragam,banyak songeh,kuat nangis.......itulah orangnye.... si bawang putih.Gelaran bawang putih ni dapat secara spontan....gini citernye....Safiya ada cousin sama umur,bla jupe selalu gado,selalu gedebak gedebuk ala2 manja gituuu.Cousin dia comel brhitam manis,Safiya lak putih,jadi anak sedara yang lain gelar diaorang bawang putih n bawang merah.
         Yang spesel tentang Safiya,dia lebih glamor dr aku...hi..hi..hii(tak aci).Sejak dari zaman baby agi la mana-mana pergi pun pasti dia jadi perhatian orang,malah siap ada yang ambik gambar n bergambar plak ngan dia....tp ok la coz Safiya ramah ngan orang.Aura ape yang ada kat dia pun aku tak pasti,tapi kalau ikutkan sejak aku pregnant kat dia agi orang selalu pandang kat peyut aku.
         Kat negeri orang ni kadang aku rasa asing sebab tak ramai kwn tp kerana adanya diye ada gak yang menyapa.Menyapa coz nak puji2 dia,nak cubit nak pegang,eeeee...macam2la.Malah ada kenalan yang mintak nak pinjam wak balik umah pun ada(aku tak pernah bagi)Bahaya weiii.....
          tapi yang paling aku risau kat Safiya ni dia terlampau berani berjalan bebas kat orang ramai.Tak mau langsung  ma n abah dia pegang tangan.Takut gak aku,maklumlah zaman sekarang ni banyak sangat kes culik berlaku,nauzubillah himinzalik...moga dijauhkan.



              bam bam kan?perkenalkan aku punya anak bongsu penyeri hati.Budak tembam ni nama dia Muhammad Afi Ammar,nama manja acik.Umur dia arini cukup-cukup 7 bulan,tp oleh kerana badan besau tak boleh nak merangkak lagi.Tak mampu nak angkat body sediri kot.Lagi satu kalu dah asyik nak bertenggek atas dukung ma je 24 jam bila nak boleh belajar rangkak.....Bab ni memang aku penat la,dukung dia je tak kira tengah masak ke hape ke.Kalau letak bawah jawabnya waaaaaa.....(bg ler mainan ape kat dia ms 2,ada dia kisah!)paling lama pun 20minit je duk meniarap main sendiri2.Bangun pagi aku cukup rasa seksa,sakit habis segala urat pinggang dan badan.
           Walaupun dia punya badan berisi tp makan tak mau lagi.Dah macam2 pesen bubur,makanan aku reka tetap tak diterima.Air masak suka plak dia minum.Tapi pernah aku tengok dia cuba rebut ayam goreng yang si angah ratah n sebab tak mau dia nangis aku cuba bg kat dia kepak ayam goreng seketul,nampak cam ralit plak dia hisap rasa2 yang ada kat ayam 2.Sampai abang usik nak ambik pun marah n menjerit dia.Sambil tu aku pantau gak arr takut betul2 dia ngap kan tercekik plak.Lagipun tu makanan pejal,perut dia belum layak terima.Cam buah lai ritu aku kupas kulit bagi dia hisap..Nampak gaya dia suka benda macam 2 tambah2 kalo dia pegang sendiri.
           Walaupun kehadiran dia tanpa di duga dan dirancang tapi kami happy sesangat.Kehadiran dia memang surprise sebab masa tu Safiya baru nak masuk setahun,aku dapat tahu mengandung.Kalau ikutkan memang selepas Safiya lahir aku nak stop lama sikit.
              Namun tula dah rezeki dalam bentuk ni yang Allah nak bagi kat kami.Aku terima...malah bersyukur sangat-sangat hadirkan dia dalam hidup kami.Keletah dia buat kami selalu ketawa.Enjoy with acik.....



anak-anakku.....kau orangla harta ma kat dunia ni.Yang Allah bagi pinjam dan amanahkan.Harap anak-anak ma sekalian jadi anak yang soleh dan solehah.Tolong bantu ma jadi ibu yang baik.Bantu ma dan abah supaya suatu hari nanti kita sama-sama berada kat alam syurga bersama.


                   mak bawang putih bersama bawang putih
   

 

               
                        Safiya tengah layan si adik,konon-konon dah pandai bace


                      
                            bestnyer tido smbil tongkat kaki kat angah diye.sweet.


  
                senyumanmu pengubat hatiku....



            sayanggggg sangat-sangat kat uolls.......muaahhhhh 

Tiada ulasan:

Catat Ulasan