ASSALAMUALAIKUM ..........

Selasa, 7 April 2015

MAHAL SANGAT LA

Episod bulan lepas dah berlalu,sekarang misi nak menyelesaikan hal-hal yang berkaitan ngan bulan ni plak.Antara yang perlu di settlekan adalah seperti road tax kancil,road tax motor Ego S dan perbaharui lesen perniagaan kami.Setiap bulan macam nilah kami,ada-ada aje misi yang hadir untuk dibereskan.So ari-ari kena berjuang untuk semua ni.Dan ada lagi beberapa penambahan lain yang memerlukan ongkos dalam waktu terdekat ni.Alahai.....banyak sangat nak guna duit ni,bila niat nak menyimpan jer....ada jer sesuatu yang perlu dibuat.Kalau macam ni bila tabung i nak penuh....hihiii...

Akhir bulan lepas dapat berita gembira dari abah aku kat kampung.Dia call,masa tu cam tak percaya jer dengan apa yang aku dengar.Tapi aku bersyukur sangat dengan rezeki ni.Namun kenapa ekk,walau aku suka sangat dengan berita tu tapi hati still dalam rawan.Mungkin bila dah terpacak betul-betul depan mata baru ada feeling melonjak kegembiraan kot.Ni adalah impian dan salah satu azam yang aku nak capai tahun ni.Tak sangka Allah beri melalui cara ni.

Untuk bisnes kecik kami bulan lepas memberi kemajuan yang bagus.Untuk kedepan ari tak tau camne,maklumlah dengan GST sekarang ni kot-kot orang pun fikir berlapis-lapis untuk bab kuar-kuar duit ni.Yer la sape tak terasa dengan kenaikan harga barang yang semakin melonjak naik ni.Hurrmmm....tu la kena makin rajin cari ikthiar tambah duit.Kalau tak bab kewangan boleh bocor.Dan lagi satu,aku sendiri pun kena belajar kawal perbelanjaan.Pandai-pandailah nak hidup.Sebab kalau kecoh-kecoh sal GST ni pun ia takkan merubah apa-apa.Terpaksa akur.

Okey ni satu story yang aku ralat sikit.Entah ada kaitan ngan GST ke haper.Aku ada hantar baju  kat tukang jahit yang berdekatan kawasan kami ni.Nampak kedai tu baru buka.Kebetulan aku memang tercari-cari orang untuk jahit kain ni.Selalu aku hantar kat kampung atau hantar kat sorang member aku tu.Tapi skang dia plak stop menjahit coz jaga mak yang uzur.Nak hantar jahit kat kampung selalu plak tak sempat.So kononnya nak mudah,antor jer la dekat-dekat ni..Dekat rumah kedai yang baru bukak tu la.Aku tinggal kat situ untuk jahit 2 pasang baju kurung moden untuk aku,sepasang baju kurung Safiya,2 pasang baju melayu Abe Am dan sepasang jubah Safiya untuk dipotong sebab labuh dan mintak potong baju aku yang jugak labuh.

Yang silap nyer masa  tinggalkan kain-kain tu,aku kira mudah tak tanya harga upah dia ambik.Sebab dalam kepala ingat harga upah dia sama cam orang lain.Lagipun tu kawasan dalam kampung lagi.2 ari kedian dia sms kata baju melayu da siap dulu.Harga rm.....Terkejut beruk aku.Baju jahit simple-simple cam tu punya mahal.Lebih mahal dari harga kain upahnya.Bahagian leher baju tu pun aku suh jahit macam leher baju kurung jer.Jahit simple-simple jer coz baju tu untuk Abe Am buat pakai ke kelas ngaji Quran .Tapi mahal giler.Rasa nyesal plak antor situ.Aku cuba gaks tanya-tanya kenalan kat situ okey tak harga camtu.Tapi semua terkejut.Mahal tu kata diaorang.Jait ngan benang emas ke aper.

Sekarang aku dah mula mooody....baju melayu tu dah ambek dah walau hati membeku.Masalah sekarang aku rasa cam kain-kain yang lain tu pun aku nak ambek balik la.Tapi masa nak ambek baju melayu tu segan nak mintak ambek yang lain-lain tu.Camner ekk...,nak buat alasan ape yer.Taknak la aku terkena lagi.Banyak pasang tu yang aku tinggal.Macam mana ni,silap perkiraan masa mintak tu kan sentap plak tukang jahit tu.Tapi bila pikir nak hadap upah dia yang mahal tu seriau gaks.Dilema jugak ni tau....camne ni dah jadi satu masalah plak dalam diri aku.

Teringat plak masa upah jahit kain kat kampung raya taun lepas.Masa nak upah jahit tu aku tinggalkan kain suh buat jubah selai tuk suami,baju melayu tuk Abe Am sepasang,baju kurung untuk Safiya sepasang,baju kurung untuk aku sepasang.Harga just rm75.00 jer.Punyalah murah,tapi kat sini aku dah terkena....wakenabebb......

Aku bukan nak kata berkira sangat tapi harga yang tukang jahit tu letak over sangat.Ke sebab aku orang luar,so mula la dia nak amek kesempatan.Mahal dari harga pasaran yang biasa orang letak.Sampai sekarang rasa nak jerit bila ingat balik.Tapi jerit dalam hati jer la,nak jerit depan-depan tak berani hiiihiii.



Tiada ulasan:

Catat Ulasan