ASSALAMUALAIKUM ..........

Selasa, 17 Mac 2015

DILEMA DUK UMAH SEWA

Tak nak atau nak aku tetap kena pikir.Bukan setakat pikir kalau boleh perlu bertindak.Sebab selagi ia bukan hak mutlak kita ia tetap bukan hak kita.Aku nak cakap pasal ape sebenarnya nih?.Aku just nak cakap-cakap pasal tempat yang kami duduk sekarang,iaitu rumah kami dan kedai kecik yg bersambung sekali ni.Dalam dilema jugakla.Seronok memang seronok still sini but sampai bila.Ni rumah orang,bukan rumah aku.Aku hanya penyewa,bukan pemilik.Dah namanya penyewa,wajib tiap-tiap bulan bayar kan?

Tapi sampai bila?Duit kuar bayar tiap bulan berlalu macam tu jer.Hanya nikmat untuk tinggal sementara sahaja bukan untuk duk selamanya atau jadi hak pun.Kalau ikutkan sayang,memang aku dah mula sayang nak kuar dari rumah ni.Kerana bisnes kecik kami dah mula memberi hasil,dah mula orang kenal.Sini tempat kami mencari sumber rezeki.Lokasinya yang strategik,kat tepi jalan di mana orang yang lalu lalang boleh nampak.

Buat masa ni,takde hal lagi.Tapi hati tak sedap dah sekarang.Jadi dilema sebab sewa pun mahal,elektrik dan air bil kongsi ngan penyewa kedai makan sebelah ni.Dulu asalnya tempat aku duduk ni satu rumah je,pastu tuan nyer dah tokok tambah jadi besar.So bila besar di bahagikan jadi dua.Satu aku sewa satu lagi tauke kedai makan sewa.Tapi meter elektrik dan air tetap satu,kongsi.Memula duduk tuan rumah dah buat syarat aku punya sewa rumah dah kira sekali ngan bil letrik dan air.Aku ingat okey la,dah lepas ngan orang sebelah.Takde masalah la bab tu.Pastu bab bil tu semua orang sebelah bayar.Tup tup tau orang sebelah selalu tertunggak bayar bil tu semua.Jadi jumlahnya nampak banyakla kan.

Dan oleh kerana itu,sejak taun lepas tuan rumah plak mintak kami bayar lebih untuk sewa rumah bagi setiap bulan untuk back up bil tu semua.Alahai macam tu plak.Kami akur dan bayar termasuk jugak sekali sewa kedai kecik ni.Tapi duit bayaran tu bila bayar kat dia,dia buat senyap dia jer.Bukan kata hulur ker orang sebelah tu untuk tolak bil-bil lektrik dan air.Acaner tu.

Aku ni jadi rasa bersalah la plak ngan orang sebelah.Muka orang tu pun cam gitu jer ngan kami.Tak puas hati kot,tapi dia tak tau kami lunaskan bil tu ngan tuan rumah.Yang aku takut kot-kot dia salahkan kami tak berjimat guna api air.Nak cakap-cakap pun payah sikit ngan orang sebelah ni,jenis tak mesra alam jer aku tengok.Nak tegur pun takut,daripada tegur dia baik tegur kucing dia.Lagi mesra kucing tu dari tuannya.

So aku dalam kepala sekarang pikir buntu gak.Nak pindah,tapi kemana?Tu semua perlu duit.Nak cari pun ,kalau boleh nak jenis kedai.Tapi skang semua sewa kedai lagi bapak mahal dari tempat aku duk skang.Tempat aku ni ok la harga mampu lagi bayar,walau kecik cenonet jer.Pastu satu lagi aku tak berkenan sal tuan rumah ni,contoh kalau ada apa-apa kerosakkan dalam umah tu susah nak claim balik.Cam siling rumah ni,sebelum aku masuk dah bocor.Dia suruh baiki tapi duit taknak kuar.Reti suruh jer.Tu yang aku perasan kat dia,kalau bab duit susah nak kuar.Banyakla cerita kalau aku nak bergosip.Baru ni plak dia ada bagitau nak ubah separuh rumah ni untuk buat kedai.Nak suruh aku jaga.Aku tak tau nak jelaskan macam mana.Untuk kedai sendiri pun kadang aku takdan kontrol time ramai.Dahla aku ni macam robot giler rasa,kerja lagi umahtangga lagi nak urus.Aku bukan tak tau,motifnya bila aku jaga kedai dia gaji boleh bayar gitu-gitu atau kosong terus.

Tu mari fikir kadang nak blah balik kampung.Nak mulakan semula bisnes dihalaman sendiri.Tapi...tu semua pun perlu duit huwaaa......Nampaknya aku perlu lagi bertahan disini.Berserah pada takdir.Biler la nak ada umah sendiri.Aku kepingin bangatttttt...



Tiada ulasan:

Catat Ulasan