ASSALAMUALAIKUM ..........

Isnin, 16 Mac 2015

MENUNTUT ILMU

Dua tiga arini semuanya masih terkawal,tak kelam kabut sangat.Reda dari stres jap.Cuti sekolah ni takla terkejar-kejar sangat.Ni tak,waktu pagi dah sibuk ngan pelanggan,pastu nak lekas-lekas masak tengahari untuk hero no.1.Hidangan tengahari barang tentu kena siap sebelum anak balik sekolah.Bila anak pulang sekolah dah boleh hidang.Lagipun anak aku tu memang kejar masa.Balik dari sekolah kul 2 dah kena masuk kelas KAFA.

Cuti-cuti sekolah ni okeyla,tak kejar masa.Kelas ngaji pun time cuti ni ditukar ke jam 6 petang habes kul 9 malam.Cuma tu la kalau lelama duk rumah ni asyik bertekak jer ngan adik-adik.Bingit telinga.Safiya plak pantang kena usik,mesti menjerit,pastu nangis.Skang dah pandai balas balik.Abang buat hal kat dia,dihempuknya.Abang lagilah taknak kalah,pun balas balik.Masing-masing nak tunjuk belang dah skang.Ala abang Am tu ngan adik-adik jer berani,kalu ngan orang lain....hhuuuhh..Safiya ni pun ngan Acik garang2 gak.Pntang adik sentu barang dia.Selalu cubit Acik,sian si comot comel tu.Bila tanya kenape buat adik camtu,tak dengar kata jawabnya...amboiii,garang macam teacher hiihiii...

But Safiya makin rajin skang.Suka mewarna,suka menulis.Bila dia buat semua tu memang tekun sekali.2,3 jam duk hadap buku latihan tu pun takpe.Alhamdulillah dia nampak berminat bab nak belajar ni.Sekarang pun suka beli buku.Aku turutkan aje sebab tau memang dia takkan sia-siakan buku tu.Cuma pensil warna tu,asyik hilang jer.Letak merata.Jenuh nak beli,dah tu kalau beli pun tak mau yang jenis kecil.Maunya yang jenis panjang tu.Ishhh...budak ni kang!ngada.

Tu duk bising-bising pakat tanya aku bila nak gi pulau.Mak aii,kelu lidah aku nak menjawab.Baru jer balik makan angin,ni nak ajak lagi.Ingat apak amak kau cop pitis ker!Sebenarnya sekarang aku tengah plan beberapa misi lagi yang nak dilaksanakn.Yang bagi aku jugak penting untuk masa depan.So bab nak gi pulau hold dulu anak-anak sayang.Lagipun skang musim tengah panas sangat.Tak sesuai untuk anak-anak kecil.Okey,itu alasan yang kukuh!

Untuk misi minggu ni aku nak gi menimba ilmu jap selama 2 ari kat klate.Hope semuanya berjalan ngan lancar.Family semua ikut sekali.Nanti Acik abahnya jaga sekejap.Ala sekejap jer,bukan Ma tinggal sehari suntuk pun.Waktu rehat boleh jer jumpa Acik,dah boleh manja-manja balik,kan.Semoga semua anak-anak boleh bagi kerjasama.Kat mana nak menginap sepanjang kat sana nanti kena tengok keadaan dulu.Ala kata balik klate pun,tak sempat nak lama-lama kat kampung sendiri.Aku just balik jengok mak abah aku seketika,tidur semalam kt sana baru gi menuntut ilmu kat KB.Semoga segala usaha aku ni diberkati.

Ni turn aku,bulan depan giliran abahnya pula.Takpelah asyik keluar duit pun,bagi aku ia sesuatu yang berbaloi apabila menambah baik ilmu demi meningkatkan kualiti perkhidmatan kita.Besar sangat impian aku ni,so aku perlu ilmu demi merealisasikan impian aku tu.Aku target sebelum umur 32 tahun impian tu dah jadi realiti,InshaAllah.



Tiada ulasan:

Catat Ulasan