ASSALAMUALAIKUM ..........

Ahad, 28 Disember 2014

HANYA MIMPI

Sudah sekian lama aku simpan semua kisah ni dalam hati.Tak pernah citer kat sape-sape pun.Lepas berkahwin,baru aku kongsi semua ni dengan suami.Yer,hanya dia sorang jer tau.Lagipun ia sekadar mimpi.....yang aku rasa tak perlu nak dipandang serius sangat.Just dream....Mungkin sebab tidur tak basuh kaki dulu..hiiihiii..

Sekarang ni pun aku citer sekadar mencatat secebis kenangan dan meluah ape ada dalam hati je.Kalau ikutkan aku tak berani nak kongsi semua ni ngan orang.Tapi untuk dalam blog ni ok kot sebab aku bukan ada ramai folower pun.Bukan orang kesah pun....

Okey,dimulakan cerita...masa tu aku dalam umur 19 tahun.Aku dapat mimpi ni masa musim hujan penghujung bulan Disember.Masa tu biasalah,hujan memang tak berhenti-henti.Satu malam waktu tidur aku mimpi tengok air penuh sekeliling aku.Air aku kira cecah takat pinggang orang dewasa.Suasana masa tu cerah tanpa hujan.Tiba-tiba aku nampak manusia bergelimpangan.Tak bergerak.Ramai....tak terhitung,sedang terapung dalam air.

Aku kira semua mereka tu dah mati dan yang aku hairan kenapa badan mereka aku tengok hitam?Macam melecur.Aku takut sangat masa tu.Takut yang amat.Kenapa dengan mereka semua ni?Aku menangis ketakutan.Dan tetiba aku tersedar dari tidur dan mimpi aku automatik lenyap.Namun rasa penuh ketakutan dalam mimpi tu tetap lagi aku rasa.Terbuai sekali ngan perasaan sedih yang aku sendiri sukar nak ungkap.Aku menangis teresak-esak pagi tu.Serta merta mood aku aritu kosong,dan disulami persaan tak sedaphati.

Dalam kepala tertanya-tanya,tentang mimpi tu.Mati lemas ke mereka semua?tapi kenapa mayat hitam?kenapa air melimpah banyak,sedangkan cuaca cerah?Dan masa terus berlalu....dan aku anggap mimpi tu mainan tidur sahaja.Seterusnya,setahun kemudian 26 Disember 2004 dunia digemparkan dengan kejadian tsunami.Kejadian tu telah meragut ramai nyawa manusia.Yang pasti semua orang takkan lupa.Yang aku terkejut keadaan mayat mangsa tsunami dan suasana lepas tsunami sama dengan mimpi aku alami tu.Ya Allah..hanya Kau yang mengetahui segala yang tersirat itu.

Cerita seterusnya,mimpi ni dapat dalam tahun ni jugak.Tapi tak ingat bulan berapa.Aku mimpi angin,ribut dan hujan di tepi pantai  yang aku kira suasana macam di pantai Terengganu.Tak macam tsunami,tapi ombak tu kuat memukul pantai.Dengan hujan lebat,angin yang kuat.Semua orang sibuk larikan diri.Rasa takut tengok tu semua terbawa-bawa sampai aku tersedar dari tidur.Mimpi ni terus aku biarkan berlalu...

Dalam musim bah ni jugak tengok dalam paper kalau tak silap di pantai rusila,marang pantainya terhakis dipukul ombak.Aikkk,kenapa...kenapa lebih kurang sama ngan mimpi aku....ah biarkan,perasaan ku je kot.

Selepas dari mimpi tu,aku mimpi plak yang menakutkan lagi.Kali ni takut yang amat.Rasa macam dalam suasana nak kiamat.Rasa macam nyawa di hujung tanduk.Mimpi cam ribut,hujan,air yang makin naik dan manusia semua berlari ke tempat tinggi.Anak ,ibu,bapa,isteri terpisah.Masing-masing kalut nak selamatkan diri.Dalam pada tu nampak ada bayi.Aku nampak kereta tenggelam.Aku tengok air yang banyak,naik ke tahap bangunan tinggi bertingkat-tingkat.Setingkat demi setingkat air naik.Tiang elektrik patah menjunam ke bumi,hampir menimpa manusia.Dan manusia lari dalam huru hara.Habis bangunan diselami air,manusia cuba memanjat bukit pula.Dan yang memanjat bukit itu juga termasuk aku.

Dan aku tersedar dengan linangan air mata.Sedih dan takut yang amat.Menggigil dan takut pada Pencipta.Jiwa datang rasa insaf yang amat.Susah nak gambar perasaan masa tu.Bila teringat balik rasa nak nangis.Kali ni pun aku tertanya-tanya tentang mimpi ni.Dan kebetulan jugak kawan suami aku pun ada mimpi sama ngan aku.Okey dia pasti faham apa aku juga rasa.

Kini.....berlaku banjir besar di belah pantai timur.Astargfirrullah halazim,gambarannya hampir sama dengan mimpi aku.Subhanallah....Apa rahsia disebalik semua ini Ya Allah....

Ahhhh.....semua ni hanya mimpi,yang hanya mimpi....Mungkin ia sekadar kebetulan......lupakan......

Tiada ulasan:

Catat Ulasan