ASSALAMUALAIKUM ..........

Rabu, 17 Disember 2014

KAMPUNGKU DILANDA BANJIR

Tadi baru sempat aku tepon mak kat kampung,ikutkan dari semalam nak call .Tapi tula,duk tangguh-tangguh nak buat itu ini jap-jap lupa daa nak call.Nak tau jugak perkembangan mak abah aku kat sana sebab tengok dalam fb ramai duk post Kelantan banjir teruk.Tempat yang tak pernah naik air pun dah boleh naik ke paras pinggang.Tak sedap ati plak aku,pikiran dah menuju ke kampung.Risau gak ngan family.

Kat tempat aku ni okey jer,hujan pun memang lebat di sertai sekali ngan angin lagi tapi still berhenti.Tak memanjang turun.Masih dalam keadaan terkawal,tak sampai tahap cam aritu.Alhamdulillah....Cuma musim hujan-hujan cenggini ni kureng la skit customer aku yang datang,mungkin orang pun malas nak kuar kot.


Bila call tadi tu mak aku bagitau skang dia dah ada kat penempatan banjir kat Sekolah Kebangsaan Bukit Panau.Baru lepas sarapan pagi makan biskut tawar dan teh o.Dah pindah sana dah dari petang kemarin.Terkejut aku.Suara mak sayu je bunyi duk cerita pasal air yang hampir masuk rumah.Macam sedih jer.Macam mana tak sedih,balik dari tempat kerja penat-penat terus ke tempat pemindahan banjir.

Jalan kaki plak tu nak ke tempat pemindahan,dekat 3 km gak nak sampai.Takde kenderaan mai ambik,sebab mungkin pihak mereka dahulukan orang yang lebih memerlukan lagi kot.Yang mungkin tempat diaorang sampai tahap tenggelam.Sambil angkut kain baju yang perlu.Mak citer masa tengah lalu kat depan masjid Bukit Panau arus deras sangat.Tengah mak aku redah jalan kaki tu dia hampir nak terjatuh dibawa arus katanya.Aku tau sejak dulu kawasan tu memang laluan arus air dia deras sangat biler banjir.Kenderaan lalu lalang plak banyak,habes bersimbah air kat mak aku.Basah lencun seluruh badan dia.Dengan hujan lebat lagi.

Malam tu campur ngan sakit belakang,ngan kebas kaki lagi berjalan jauh tak boleh tidur langsung.Kesian mak,abah pun.Kiter jauh,tak boleh nak tolong-tolong picit kaki pun.Semalam tidur kat sana tu katanya tak selesa,sakit-sakit habis belakang.Hujan lebat tak berhenti kat sana.Ramai jugak mangsa-mangsa banjir yang dari kampung berlainan ditempatkan kat situ.Kesian plak dengar.Harap la sangat banjir kat sana cepat reda.Semoga semuanya selamat dari musibah ini.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan